torsdag 28 mars 2013



Något förvånande frågar sig Expressen på sin ledarsida; Om det är något ruttet med Sverige?
Tyvärr kan vi med säkerhet svara att det är så. Jag menar att det går ju inte en dag utan att vi kan läsa om politiska skandaler. För min egen del undrade jag ju för fyrtio år sedan vad våra politiker håller på med? Då gällde det Geijeraffären, en justitieminister som tog unga barn på rummet för utnyttjande, för inte alltför länge sedan kunde vi läsa om att ett polisbefäl Göran Lindberg utnyttjat flickor i trångmål för egen vinning och så frågar sig Expressen "Om det är något ruttet med Sverige?" Man kan väl säga att myntet även har en annan sida och då gäller det den ekonomiska brottsligheten. Här menas ofta i pressen att vi har grov kriminalitet i form av rån och utpressning inte minst refererar man då till motorcykelklubbarna med dess grova ytterligheter. Missförstå mig nu inte, självklart skall dessa människor sättas åt, här behöver samhället stärka sina resurser.
Sedan har vi ju den korrumperade verkligheten inom manschett brottsligheten som alltför ofta fastnar i systemet på grund av oviljan att utreda vad som pågår. Jag tänker då närmast på den pengaflykt som har tillåtits, inte minst kan vi konstatera att exempelvis Eko brottsmyndigheten har sina egna korrumpöser, här försvara man gediget varandra, låter utredningar läggas ned, och menar sedan att ärendet inte finns. Jo säger jag ett nedlagt ärende finns så länge inte eko brottsmyndigheten kan lägga fram sin utredning för de drabbade. Jag vågar påstå att inom denna så viktiga förvaltning har korruptionen gått i arv. Många äro vi som frågar sig; Varför vissa av oss kan få lov att bedra en större del av svenska folket, jag tänker då på vår alltmer kartelliknande livsmedelshandel. Axfood tar i allt högre grad hand om mellanleden och ICA marknaden. Enligt vår lagstiftning skall kartellbildningar vara förbjudna, men hur kommer det då sig att den största konkurrent en ICA-handlare har är en annan ICA-handlare. Sedan har vi mellan ledshandeln vars overseas frakter i allt för hög grad sköts av AX:food inte minst gäller det banantransporter från fattiga länder i Central- och Sydamerika. Här finns mycket ruttet att hämta för den som så önskar. Jag själv har anmält ett hot till Ekobrotts myndigheten gentemot mig som person.
Det fanns vittne till detta. Han hördes enligt egen utsago aldrig.
I stället lät Eko brottsmyndigheten de svarta pengarnas "hjältar" löpa vidare.
Någon har vid något tillfälle; kallat mig rättshaversist, det kan jag bjuda på, om definitionen på rättshaverist är den "att den som har rätt aldrig får rätt."
Men det sker endast i ett korrumperat samhälle.
Jan Dolk
PS
Korruptionen inom ekob rottsmyndigheten slutar naturligtvis inte på tjänstemannanivå,
här förekommer det helt andra förhandlingar genom lobbyingverksamheter upp i de politiska leden.




onsdag 20 mars 2013


Satsa på Kyrkskolan, politiker!
Skriver Henrik Paulsen i Nacka Värmdö POSTEN.

Jag håller med!
Min mening är att vi urholkar Värmdö som varumärke. Värmdö är kanske den kommun inom Stockholm Mälardalsområdet som har störst attraktionskraft.
Detta värde som man till vardags kallar ”Good Will” urholkas givetvis om vi politiker fortsätter att envisas med att endast gå pengens väg.

OBS! pengens väg är inte alltid marknadens.

Marknaden tar oftast hänsyn till långsiktiga lösningar och därmed även andra bestående värden i exempelvis företag och kommuner.
Jag tror att marknaden oftast har rätt, däremot tror jag inte på de politiker som kortfristigt försöker manipulera densamma. Om man nu önskar lägga ner våra skärgårdsskolor på grund av pengabrist och alternativet är en skattesänkning med fem öre så låt oss ändra meningen om skattesänkningen. Jag är helt övertygad om att med kommunens gemensamma kompetenser, förutsatt att viljan finns, kommer vi att genom effektiviseringar inte minst genom nya tekniker, inom ett par år sänka skatten betydligt mer än med fem öre och det med bibehållet Good Willvärde.
Varför är det så många av Värmdös politiker som önskar göra Värmdö till en typisk förort till Stockholm. Jag gillar inte denna kollektivisering till Stockholm. Visserligen sägs att Vår skärgård börjar vid fönsterbordet på krogen
Zum Franciskaner, men ärligt skrivet så har väl ändå Värmdö den bästa delen av vår skärgård.

Låt oss då behålla den genom att hålla den levande!

Det kan vi endast göra genom att behålla vår närservice vid liv, både för gamla och unga. Inget fel är det heller om vi inom Värmdö försöker skapa jobb inom vårt närområde, varför inte fler lärare och till det behövs ju skolor som i sin tur behöver service av allehanda slag.
Det blir någon for av multiplikatoreffekt som i slutändan även leder till ökade skatteinkomster som i sin tur kan leda till ett bättre och mänskligare samhälle.
Jag tror att vår politiska marknad; alltså Du som medborgare skulle gilla om vi politiker skulle tänka på det här sättet.
Skriver Jan Dolk




fredag 11 januari 2013

Värmdövallen och övriga idrotts- och fritidsanläggningar ett måste för våra ungdomar!?

Mitt svar blir obevekligen; Ja!
Vem tjänar på att Värmdövallen sätts i konkurs? Knappast våra barn och ungdomar, möjligen kan vår kommun inhandla anläggningen till ett reapris, på leverantörers bekostnad, vilket leder till skattekonsekvenser på ”andra” sidan eftersom kundförluster är avskrivningsberättigade. Möjligtvis bör en rekonstruktion vara på sin plats där en överenskommelse nås mellan leverantörer och kund med kommunen som en garant. De tekniska lösningarna torde bestå av en del alternativ, till en positiv lösning, för både användare och ägare till Värmdövallen.
För mig är det av yttersta vikt att inte våra ungdomar och dess familjer drabbas!
Självklart är det så kommunen skall garantera barn- och ungdomars behov av fritidsaktiviteter oavsett om anläggningarna drivs av entreprenörer, föräldrarna själva eller vår kommun.
För mig är det även självklart att samtliga handlingar kommer ”upp på bordet” för att sakligt kunna utreda vad som har hänt i fallet eller som man säger: Hur har det blivit som det har blivit?
Ingen tvekan så har turerna varit långa och till synes även krångliga. Jag vill därför se en utredning som skall ha till syfte att utreda ansvarsfrågan och till synes som sist skall den leda fram till förslag som i möjligaste mån förhindrar liknande problem i framtiden.
Men som sagt innan dess skall Värmdövallen räddas, sedan skall samtliga papper läggas på bordet. Vi understryker att en konkurs skulle innebär ett Good Will-tapp både för kommun och övriga inblandade, vilket skulle leda till ett tuffare arbetsklimat för de frivilligt engagerade och för våra ungdomar. Vi menar även att den glädje i arbetet för våra ungdomar som man hittills kunnat notera vid besök på Värmdövallen inte på något sätt skall riskeras.
Riskera det positiva och glädjerika arbete som läggs ner på Värmdövallen genom att sätta verksamheten i konkurs för att kommunen skulle erhålla en mindre vinst vid ett eventuellt återköp. Den risken står definitivt inte i paritet med ekonomiskt vinstintresse från kommunens sida.
Jan Dolk
Ps
Min konsult Bänke som upplevt symtomen på nära håll och på annan plats svarde mig på frågan: Hur skall man lösa sånt här? Bänke tittade på mig, kliade sig i skägget och svarade: Misströsta inte Janne Det bästa som kan sägas är trots allt att det kan bli värre. Jasså svarade jag.




fredag 28 december 2012

Se till att kompensera pensionärerna


    Låt pensionärer få resa gratis i kollektivtrafiken!Flera kommuner bland andra Göteborg och Helsingborg, har ordnat så att pensionärer kan åka gratis kollektivtrafiken.Det är hög tid att alla landets kommuner och landsting följer dessa goda exempel. Ålderspensionärer bör få åka gratis på bussar, pendeltåg, Roslagsbana och tunnelbanan.Lösningen är ett frikort ”seniorkort” som ger gratis resor under lågtrafik (exempelvis mellan 09.00 till 15.00) samt under helger. Det skulle underlätta för äldre att komma ut för att röra på sig. Bara det är positivt ur hälsosynpunkt. Beaktas skall också att vi genom en sådan reform skulle slippa en hel del biltrafik emedan många pensionärer känner sig mindre roade av att köra bil.Troligtvis skulle då ålderspensionärerna oftare besöka vänner, bekanta och familj vilket säkert skulle leda till en social friskvård för de äldre. Fri kollektivtrafik för de äldre skulle även kunna vara ett sätt att tillgodoskriva pensionärerna för de uteblivna skattesänkningar som de missunnats. Självfallet skulle reformen även innebära positiva miljöeffekter i form av minskade avgasutsläpp. Jan Dolk
    PS
    Bänkes tillägg; Se upp Janne! Nu trampar Du dom på tåna som vill ha oförändrad volym på färdtjänsten, tänk på att behovet kommer att minska, hoppsan vad bra för skattebetalarna.





Onödig momssänkning?

Eller vad var det jag sa? Restaurangmomsen: Ett av de stora samtalsämnena har varit huruvida restaurangmomsen skall innebära lägre priser och högre sysselsättning och om Rot och Rut har haft de verkan Riksdagen kalkylerade med.
Till att börja med momsen: Momsen har inom restaurangbranschen i alltför hög grad varit en marginalförstärkare och därigenom även bidragit med en oerhörd hög del av svart arbetskraft tillika kan vi konstatera gäller detta inom samtliga färskvarubranscher. Detta har naturligtvis våra lagstiftare haft klart för sig, så jag förstår därför inte att deras förvåning över uteblivna prissänkningar. Snarare kommer det att bli tvärtom. Branscherna får mindre skatt att hantera som sina egna pengar alltså det svarta kapital som alltför ofta går till svart arbetskraft blir nu vit. En arbetskraft som tillika alltför ofta lever på bidrag genom sina låga inkomstdeklarationer. Visst finns det undantag, men här ses från samhällets sida alltför ofta mellan fingrarna. Vi talar inte millioner vi talar miljarder kronor i skattesvinn. För att inte tala om de konkurrensfördelar den mindre seriösa delen av dessa branscher får tillåtelse att röva åt sig vilket i sin tur bidrar till ökade kostnader för oss skattebetalare och konsumenter, när det gäller våra inköp.
Ovanstående skrev jag i samband med krogmomsens sänkning.
Idag har vi facit:
Så länge vi har regelmakare (politiker) som beter sig så länge får vi även leva med det dagliga myglet bland massorna. Vi kan inte begära mer om vi inte önskar oss en polisstat, med  andra ord en polis i varje hem. Jag är säker på att det är det ingen som önskar, dock krävs det att vi har ett system som ges möjlighet att granska våra granskare och myndigheter. Tyvärr har det visat sig att brottslighet med koppling till kottuption är lönsamma affärer, inte minst i Sverige. Reataurangmomsens införande kan ju få utgöra bra exempel på felaktiga kunskaper och utebliven kontroll av verksamheterna. Exempelvis skulle man ju här kunna undersöka ekobrotts myndighetens vilja, kompetens eller rent av ickevilja och i sämsta fall korruption inom verksamheten. Det finns en Skattdirektör vid namn Göran Berglund inom eko brottsmyndigheten som jag vill referera till. Han kan med säkerhet svara på de frågor som ställs, inte minst orsakerna till de uteblivna effekterna eller förväntningarna av en sänkning av restaurangmomsen. Nu är det ju inte endast momsen som ingår i vårt skattesystem. Dock kan sägas att den utgör mycket goda möjligheter i kontantbranscher till svarta löner och andra svarta betalningar.
Jag vill inte ha en polisstat, däremot måste vi ha seriösa regelmakare som skapar möjligheter för kontrollerande myndigheter att arbeta seriöst och okorrumperat.
Tyvärr inser jag detta som rena omöjligheter, inte minst med tanke på våra politikers agerande i egen sak både på lokala som riksnivåer.
Som min vän Bänke säger; Varför bry sig, det är det ju ingen anna som gör. Jo Du Bänke, det är ju också ett försvar. Om Du inte bryr Dig Bänke? Varför fixar Du då käket på både frälsis och i kyrkan till andra? Jag vet att Du och många andra bryr sig även om det ibland känns tröstlöst. Det finns medmänniskor som Bänke, dom behövs likväl som morsor och farsor på stan. Men Bänke frågan är om vi behöver korrumperade politiker och tjänstemän?






torsdag 6 december 2012

Värnplikt inte enbart ett försvar!

Avskaffad värnplikt  bidrar till utanförskapet. Skriver Stefan Dozzi (KD)
Värnpliktig som övar.

Vi som fick göra lumpen fick en första arbetslivserfarenhet och tränades i samarbete och social mognad.
Det är många utredningar och konsekvensanalyser som genomförts i samband med den allmänna värnpliktens avskaffande. Försvars- och säkerhetspolitiska utredningar finns det flera av. Men en analys som borde ha gjorts men som glömdes bort, var vilka samhällssociala effekter detta skulle ge för de tusentals unga människor som plötsligt inte längre fick göra sin militära grundutbildning. Den utveckling och mänskliga mognad som generationer tidigare fått var nu borta. Värnpliktens avskaffande har tydligt bidragit negativt till ett allvarligt utanförskap för gruppen unga vuxna.
Självklart är inte borttagandet av värnplikten enda förklaringen, men jag vågar påstå att den bidragit starkt till problematiken som nu är ett nationellt problem.
Vi som fick göra lumpen fick en första arbetslivserfarenhet och tränades i samarbete och social mognad. Detta blev en hjälp då vi tog våra första steg ut i vuxenlivet. Det blev lite lättare att klara grundläggande uppgifter som att söka jobb, bostad och skapa ett eget självständigt liv. Vi fick en första identitet, en form av trygghet i att jag faktiskt klarat av ett år i försvarets tjänst.
Som socialnämndens ordförande i Värmdö kommun ser jag med ökande oro hur allt fler unga födda på åttio- och början av nittiotalet, får det allt svårare att komma ut till ett självständigt liv med jobb och bostad. De bor fortfarande hemma och ägnar en stor del av tiden till dataspel. De har vänt på dygnsrytmen och mår många gånger dåligt psykiskt. Relationen till föräldrarna är också ansträngd.
Fler kräver alltmer riktade stödåtgärder både medicinskt, socialt och arbetsmarknadspolitiskt. Samhällets höga krav på social kompetens gör det inte heller lättare. Tusentals riskerar att kanske aldrig komma ut ordentligt på arbetsmarkanden och det kan till och med vara svårt att klara ett eget boende utan stöd.
Jag anser att vi bör se på möjligheten att återinföra någon form av försvars- och civilsamhällstjänst för att återta det vi förlorat. Regeringen bör se på detta omgående.
Ge de unga vuxna en ny möjlighet till en god start ut i vuxenlivet! Det mänskliga lidandet och de ekonomiska konsekvenserna kommer annars att bli betydande och kännbara.
Skriver:
STEFAN DOZZI (KD)

Undertecknad är i högsta grad enig i Stefan Dozzis synpunkter.
Jan Dolk.
Se tidigare blogginlägg.
PS.
Min vän Bänke kände sig igår tvingad att ta skydd under bänken, det snöade av bara helsicke.
"Tänk" sa Bänke "under min tid som värnpliktig hände det att vi fick gå ut och skotta och göra rent på gatorna, ivärsta ovädret." Ja Du Bänke det var då det.

fredag 30 november 2012

En skola är mer än en läroplats

Hemmesta skolan en modern skärgårdsskola.
En skola är mer än en läroplats!
En skola är även ett kulturellt centrum för en bygds barn och ungdomar. Våra skolor utgör en livsnerv över generationsgränser vilket även innebär en kontinuitet i vårt hembygds skol- och utbildningsarbete.
Ta bort skolan så dör bygden! Lyder en devis.
Det är olyckligt att vår koalition väljer att sänka skatten med fem öre samtidigt som man lägger ned skolverksamheter. Kristdemokraterna har tydligen en annan uppfattning än sina koalitionskamrater och tycker dessutom att det är mindre lyckat att satsa på ett projekt Cirkus Cirkör som endast i utredningskostnader, skulle innebära 1,7 millioner kronor för våra medborgare, detta sett utifrån perspektivet att lägga ner delar av utbildningen i närskolorna
Som Kristdemokrat och med den allmänmänskliga syn jag har, är det ytterst olyckligt att vi inom alliansen inte helt kunde enas. Jag vill ändå säga att jag är tacksam över att delar av utbildningen i Kyrkskolan kan fortsätta att bedrivas, ty jag är helt säker på att när Värmdö kommun efter ett antal år även byggts ut till Norra Värmdö och därmed kommer skolan på orten att vara än mer nödvändig.
Min förhoppning är även att kyrkskolan i dess nuvarande form kan bevaras och rustas upp till ett modernare skick, jag tror att ett bevarande av inte bara kyrkskolan utan även ändra skärgårdsskolor innebär mycket för Värmdö kommun som varumärke.

Detta skriver Clarence Örhammar på Kristdemokraternas hemsida

Jag vill inget annat än att hålla med.
Jan Dolk
PS
Det var ett tag sedan jag talade med min vän Bänke på Bänken men vi hade kontakt igår. Nu när det snöat och blivit riktigt kallt så har Bänke fullt upp med att hjälpa sina polare att hålla värmen genom att koka soppa på Frälsis och i kyrkan.
Fullt upp säger han, "Fan Janne det verkar som uteliggarskapet har ökat även i min stad och numer har kommunalrådet tvår mercer". Bara en kort rapport från min vän Bänke.