måndag 18 oktober 2010

Vardagslivet har tagit över.

Åter till vardagen ?
Det verkar bli frostigt.
Ja nu är det snart dags för den nya fullmäktigeförsamlingen att ta över styret i vår kommun. Det är endast att hoppas att starten av de kommande fyra åren blir bättre än vid föregående vals resultat. Nåja, trots att några gamlingar sitter kvar kan det dock knappast bli värre, men osvuret är bäst. Jag vill ändå tro att de människor som nu kommer att sitta vid rodret, inser värdet i att samarbeta över block och partigränser.
Visst finns det ideella skillnader som självklart skall få utrymme vid olika ställningstaganden. Utan tvekan har det blivit så att partipolitikens gränser nu för tiden suddats ut till någon form av enighet.
Sedan har vi det här med kommunens mest inflytelserika personer. Listor,länk som min påpasslige vän Stefan Mårtensson nu lanserar. Självklart ligger det i betraktarens egna värderingsgrunder vilka eller vilket han anser vara viktigt och det är väl upp till honom. Dock med tanke på den presenterade listan menar jag att hälften av listan kan spolas, just det spolas. Genom att jag själv känner en hel del av Stefan M nämnda som personer, har jag anledning att ifrågasätta det seriösa i listan.
Det som hedrar Stefan är att han trots allt lagt in ett tidsperspektiv i sitt synsätt vilket innebär att listan blir mer som en "poplista".
Bara detta borde förskräcka! Jag tänker då närmast på de utnämningar som drabbade Refat El Sayed och Hans Holmér som blev årets svenskar. Vi vet ju alla hur det gick med dem.
I fallet med min vän Stefans lista, är det ju högsta risk att historien upprepar sig redan under morgondagen och det vill vi väl inte med vår kommun.
All heder år kommunens entreprenörer som gjort och gör så mycket för Värmdö. Dessa män och kvinnor är värda all vår uppskattning.
I övrigt menar jag att en hårt arbetande människa; Den så kallade vardagsmänniskan har både större inflytande och makt än en många gånger självvald politiker.
Men trots allt kan det ju vara intressant med en lista, med tanke på att det just är som en poplista som man brukar säga: "Idag röd i morgon död".

Ha det nu så bra
Jan Dolk
PS
och jag som trodde att Stefan Mårtensson besökt kommunalfullmäktige tillräckligt många gånger under de senare åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar