söndag 19 december 2010

God Jul !

Alla är värda ett tomtebesök.
Till alla önskar jag en riktigt God Jul.
Tänk att under någon vecka bara få vara! Ja just det där med att bara umgås med sin familj och sina vänner. Jag känner mig riktigt priveligierad att få ha den här känslan inför Julen. Vi, jag och min hustru kommer att fira den med vårt barn och hennes familj. Dagen före Julafton klär vi som vanligt granen, min svärson vägrar plastgran och jag förstår varför. Till Julen hör ju även stämningen att just känna dofter av gran och pepparkakor I köket kokas skinkan för att avsmakas och lite senare på kvällen blir dopp i grytan en veklighet och då med en liten snaps. Som sagt jag känner mig oerhört priveligierad över att ha det så här. Det får mig också att minnas mina barndomsjular i Hökarängen. Då visste jag inte, men nu vet jag att alla hade det inte så bra som vi. En hel del av familjerna i Hökarängen stöttades av frivilligorganisationer och den sociala omsorgen för att de skulle få något som liknade en riktig Jul.
Jag tillhör nog den kategori människor som säger att det var bättre förr. Naturligtvis är det inte sant, men visst är det väl så att vi stressar mer nu för tiden och det för att hinna med allt. Men kan man egentligen, oavsett vem man är, hinna med allt?
Jag tror inte det, därför skall jag bara tillåta mig vara under en hel vecka och göra det jag känner för.
Hoppas att jag med någon vän tar oss tid med en eller två koppar kaffe på stan.
Ha nu en riktigt God Jul.
Jan Dolk
PS.
Julen är inte bara till för alla snälla barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar