torsdag 25 november 2010

God Jul!

Det går väl an, när det är sommar eller?
God Jul !
Jag hade bestämt mig för att närvara vid min rotarylunch härom dagen men dagen innan ringde en revisorskollega mig och önskade träffa mig på sitt kontor, för att vi skulle gå igenom lite årsredovisningar tillsammans.
Att tillhöra Rotary förpliktigar, inte minst när det gäller etik och omtanke inför vår omvärld.
Efter vårt revisorsmöte kunde vi konstatera att våra medlemmar till största del kan känna sig nöjda med Rotarys medmänskliga gärningar. Enär vi klarat av vårt möte lite tidigare än beräknat, tänkte jag att jag på min väg till Slussen kunde besöka S:ta Clara kyrka. Jag hade hört så mycket om församlingens arbete, inte minst beträffande de som har det sämst ställt i vårt samhälle och närområde. Klockan var ungefär tio när jag klev in genom kyrkporten. Väl inne i kyrkan kunde jag konstatera att det redan vid den här tiden på dan fanns många kyrkobesökare, något förvånad blev jag kanske att det låg så många och sov på bänkarna, inte längst fram men ändå.
Det är väl de är människorna som vi trots allt på något sätt glömmer i vår vardag som Rotaryaner och Rödakorsare är vi ju vana vid att stödja och hjälpa folk internationellt, dock och inte sällan glömmer vi människorna i vår egen närhet. Jag tror att det beror på att vi medelsvenssöner och döttrar, förutsätter att vi alla har det lika bra i landet Sverige.
Så är det naturligtvis inte, vilket stod helt klart för mig vid detta besök.
För en månad sedan fick jag möjlighet att hjälpa en medmänniska som låg påverkad i en trappuppgång i det paradisiska Värmdö. Visst kan man tycka att det är hans eget fel, men det är väl att göra det lite väl lätt för sig.
Vad vet vi egentligen om en annan människas bakgrund till misär?
Han hade helt enkelt blivit utslängd av sin kompis och menade att han inte hade någonstans att ta vägen. Det kan mycket väl vara så att han trots allt hade ett hem.
Vem vet? Dock kan vi konstatera att det paradisiska Värmdö inte alls är som ett paradis för alla dess medborgare.
När man sedan vet att det funnits en högt uppsatt politiker tillika tandläkare som lagat tänderna på en politiska kollega och detta på försäkringskassans och skattebetalarnas bekostnad blir man bara så.
Borde inte denna politiska tandläkare få som straffarbete och i uppgift att på egen bekostnad laga tänderna på de som verkligen behöver denna hjälp?
Ha nu en fortsatt bra advent !
Jan Dolk
PS
Låt inte tystnaden bli ett försvar av demokratin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar