tisdag 26 juli 2011

Obegripligt!

Varför?
Efter några dagar av stort vemod och sorg möjligtvis blandat med vrede, önskar jag endast med några få ord beklaga vårt brödraland Norge i den stora sorg och chock som råder i vårt grannland.
Tanken går naturligtvis framför allt till de familjer som har misst anhöriga i ett fullständigt obegripligt tilltag av vansinne. Jag har under lång tid av mitt liv varit verksam i Norge och i och med det tror jag mig känna det norska folkets stolthet över sitt land, en stolthet som vi svenskar kanske har svårt att förstå. I denna stora sorg som nu råder i vårt grannland, framgår det med all tydlighet en fattning och mentalitet som visar på människors vilja till att trots allt försöka förstå en människas illdåd. Personligen kan jag inte förstå eller ens fatta med mina primitivaste känslor hur en man kan begå de handlingar som han har utfört. Troligtvis är det ett sundhetstecken att jag inte varken kan förstå eller fatta, varför en människa kan tro sig stå över Gud och det sammlade förnuftet från samtliga medborgare i ett land.
Jag frågar mig bara: Varför?

Jan Dolk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar