onsdag 4 augusti 2010

Miljöpartiet/enfrågeparti?

Nog kan det vara vackert med en blomma mitt i stan och visst behövs den.
Miljöpartiet ett enfrågeparti? Nej så lätt är det inte !
För mig har även miljöpartiet,länk den självklara rätten till politisk existens.
Vad jag förstår emanerar Miljöpartiet från en mer tyst folkrörelse,
än Socialdemokratins mer lyhörda under början av förra seklet.
När andra partier teg stilla, påkallade De Gröna, världen över uppmärksamhet för mänskligheten i en livsavgörande fråga.
I De Grönas fall kom det att röra sig om "en" fråga! Miljön!
Min undring blir; Vad är då miljö, vad ligger i ordet miljö?länk Jaha nu sprack teorin om att Miljöpartiet skulle vara ett enfrågeparti, borde vara förargligt för mig som alliansare kan man tycka, men icke sa Nicke ty jag menar att Miljöpartiet och dess förespråkare har drivit och gått i spetsen för ett mer internationellt fokuserat miljöarbete, där jag menar att övriga partier misslyckats, mer på grund av ointresse än av kompetens. Visserligen begränsades miljöfrågan under de första åren till Djur och Natur, men som synes betyder ordet miljö mycket mer än det.
Miljöpartiet är väl utan tvekan vårt modernaste parti, men dess lösningar till våra miljöproblem verkar minst sagt urmodiga.
Här talar man om Vindkraft, vattenkraft, vedpellets och solkraft; Krafter som funnits sedan vår planets tillblivelse. Det verkar rent ut sagt vara lite väl konservativt eller?
Ja nu är det ju även så att ett modernt samhälle "måste" ha möjlighet till kärnkraft, olja och andra miljöförstörande bränslen. För att vi skall klara våra tillväxtprognoser måste vi ha en rationell och effektiv energislukande industri, ja så är det nog. Men till råga på allt elände så ifrågasätter allt som oftast Miljöpartiets förespråkare tillväxtbegreppet; Tillväxt för vem, vilka eller varför? Det får dom väl inte göra!
Då måste man ju börja tänka och det är jobbigt.
Ta Nigeria en stor naturkatastrof,länk är under uppsegling med ett svenskt företag som medskyldig aktör, en liten tidning tar upp problemet, medan det i övrig press och media är förhållandevis tyst, dock dristar sig då några gröna att ta upp frågan, bra tycker jag.
Yvonne Blombäck,länk Värmdös "egen" miljöpartist och tillika mycket kunnig i sina frågor, är en självskriven ledamot i mitt eget tänkta parlament på Värmdö. Den mer djuplodande ekonomin bör hon emellertid överlämna till någon annan.
Miljö är ju även en internfråga för oss människor! Vad matas vi med? Miljövänlig mat förhoppningsvis!
Kloka kunskaper förhoppningsvis! Kunskaper oavsett vad de handlar om är i högsta grad en miljöfråga för att den enskilde individen skall få möjlighet till ett meningsfyllt liv vilket för mig innebär att skola vård och omsorg även omfattas av en klok miljöpolitik.
I brist på något bättre ord skulle jag vilja kalla det "individmiljö". En miljö som rör vårt inre både fysiskt och psykiskt.
Därmed har jag åtminstone för mig själv, klargjort att ett modernt miljöparti inte är ett "enfrågeparti". Personligen ser jag miljöpartiet som en mycket intressant samarbetspartner, emedan jag anser att det även behövs ett lite mer blåare inslag i partiets politik.
Ingen kan väl säga att de båda språkrören Maria, länk och Peter,länk är helt ute och cyklar, verkar vettiga i sina övertygelser menar jag.
I och med detta lilla inlägg önskar jag allas våra maskrosor en god sensommar.
Jan Dolk
PS
Min hustru som är torparflicka från Huddinge kallar mig asfaltsunge, när vi "grälar" men även den vackraste blomma kan slå rot i asfalten, apropå bilden. Ja vet: Nu tycker Du att jag tog i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar