söndag 1 augusti 2010

Socialdemokratin/ett historiskt måste?

Eduard Bernstein,länk
Den europeiska socialdemokratins fader.
Massornas arbete blev till ett nödvändigt kollektiv!
Vad hade annars hänt?
Ja även den frågan är berättigad, vad hade hänt om vi inte haft den äldre tidens socialdemokrati, vad hade hänt om vi inte haft en Kata Dahlström,
länk folkbildarens moder? Eller varför inte mäster Palm skräddaren som for land och rike kring och agiterade efter sin övertygelse? länk, Båda två var faktiskt födda i borgliga miljöer. Kan vara värt att tänka på, vi skall heller inte glömma Hjalmar Branting, länk kanske den störste folktalare vi haft i Sverige och möjligt den nödvändigaste. Även han uppväxt i borgerlig miljö. Med tanke på dessa människors bakgrund och deras revolt mot "sina egna" ställer jag mig själv frågan: Vad gjorde dåtidens borgerlighet för fel? Något måste det väl varit eftersom hela det kulturella etablissemanget och praktiskt taget hundra procent av det arbetande svenska folket gjorde revolt mot dåtidens dekadens och sanning. Kanske hade arbetarna tröttnat på att bidra med sitt arbete till klasssamhällets överleverne och frosseri på andras bekostnad. Vad vet jag? Det är nog ingen tvekan om att Socialdemokratin var ett måste i början av förra seklet, min personliga övertygelse är att med de stora och minst sagt omvälvande förändringar som kom i Industrislimens spår det behövdes ett parti som tog hand om flertalens intressen utan att teoretisera sönder frågorna som exempelvis liberalismens förespråkare ägnade sig åt vid den tiden.
Det var då, på den tiden Socialdemokratin verkligen behövdes "Ord utförda i praktisk handling", självklart kan och får man ha vilken uppfattning man vill i denna nu för tiden så ömtåliga fråga.
Nåja, vad gick då snett med Socialdemokratin? Snett måste det ju ha gått eftersom vi numer fått ytterligare ett arbetarparti.
Det gamla arbetarpartiet levde på löften om höga skatter och ökade bidrag, medan det nya arbetarpartiet lovar låga skatter och högre avdrag.
Jag bara undrar hur dessa ekvationer till slut kommer att gå ihop?
Kan vi inte bara få ett enkelt och väl genomarbetat skattesystem med så lite inblandning av särintressen som möjligt?
Vi lever här och nu med ett ansvar för framtiden och varandra, kan inte det få vara den enkla affärsidén i ett framtida skattearbete? Enkelt och naivt? Då ber jag tänk!
Värmdö har vi enligt min mening inte så många duktiga politiker, men en av de duktiga är socialdemokraten Lasse Bryntesson,
länk
Personligen tror jag att Värmdö som kommun skulle må bra av att arbeta över parti och blockgränser.
Som den alliansare jag är, kommer jag att vilja arbeta för detta mål.

Ha det nu så bra resten av sommaren.
Jan Dolk

PS
Livet är som golf: Ibland gör man det enkla svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar