fredag 6 augusti 2010

Värmdö Sveriges vackraste kommun?

Visst är Värmdö vackert! Men vilken kommun säger sig inte vara det. Håller vi oss inom länet? Kanske vi är vackrast?
Med Skärgård och allting.
Men det är väl med det som med det gamla teaterstycket Skönheten och Odjuret.
Det vill säga; Skönheten kommer inifrån
Hur står det då till med Värmdö? Hur är det internt, hur har vår vackra kommun omhändertagits under de senaste åren? Är det något vi kan vara stolta över?
Politikers hantering av gymnasieavtal och övriga skolfrågor
,länk har väl inte alltid varit så genomtänkta och bra. Skurubroseländet svårt att veta hur vi egentligen vill ha det. Jonas Nilsson sa en sak och Alversjö en annan.
Jonas är på väg tillbaka! länk
Vad då då? Jonas är en ärlig och uppriktig karl. Det är hans tankar och beteende jag inte gillar. Skurubroar, Hemmestatorp och en icke förankrad organisationsförändring. Ekbacksfrågan på Fågelbro och hans inställsamhet till NCC inte att förglömma.
Vad Lars-Erik Alversjö är,länk? Hoppas jag har framgått under hans "regeringstid".
Beträffande ekonomin, bör analys noga genomföras. Tyvärr har det ju blivit så att vi alltför ofta tar till försäljning av förmögenhets- och fastighetstillgångar för att förbättra resultatet.
Och sedan har vi ju det här med familjen Pettersson på Möja; Är det inte gymnasieavtal så är det sprittillstånd till Pizzabussar och misstänkt rättsjäv. Trots familjen Petterssons benägna hjälp, fick Pizzabussinnehavaren,
länk sitt sprittillstånd indraget, men innan dess hann ännu en kompetent tjänsteman (jurist) säga upp sig på grund av politiska trakaserier.
Dessutom har vi det här med upphandlingen av äldreboendet på Ljung
,länk
Tro mig! Jag är för alternativ och menar att konkurrens är bra och även nödvändig.
Alla seriösa offerter är värda att behandlas på ett tillika seriöst sätt. Jag menar att det personalkooperativ som önskade delta i anbudsgivningen blev förfördelade av NÄF-nämnden med dess ordförande Monica Pettersson i spetsen. Jag skall inte bara gnälla; Monica Pettersson har i övrigt som ordförande i Näf-nämnden utfört ett mycket gott arbete, trots att hon ibland tar till en icke önskad självpåtagen maktfullkomlighet.
Kommunen har ju även en del bolag; Tillåt mig småle kommunalfullmäktiges ordförande Per Naess ordförande i Värmdöbostäder och tillika i Porslinsmuseet.
Han som vill att man ska ljuga på beställning. Han som skulle bli så lyckosam! Hur blev resultaten? Inget vidare! Han bör sopas ut! Per sanningen är inte till salu!
Vi har även liberalerna Anders Bergman, vad har han fått uträttat? För att inte tala om Peter Bondesson? Ja ni vet han som har burit ansvaret för vår utbildning under de senaste fyra åren?
Inom Fp finns det dock en väl anpassad takhöjd och många stämmor som ges utrymme, jag hoppas dessa stämmor kommer att ges mer utrymme i ett framtida Värmdö.
Hans Lindqvist, den populära Hemmesta Hasse vad hade han varit utan Stefan Mårtensson och Henrik Paulsen?länk Internt tycks Värmdöcentern trots allt må bra, inte minst genom att interndebatt tillåts vilket är oerhört betydelsefullt för allas vår gemensamma demokrati, i och med att basen för vår demokrati, till stor del ligger i de olika partiernas internarbete.
"Min egen" Stefan Dozzi,länk som i bästa mening har handhaft de sociala frågorna inom vår kommun har skött sitt arbete med mycket gott betyg.
I ett Moderatstyrt Värmdö är denna, kanske den mest otacksamma uppgiften. Enligt min uppfattning har Dozzi inte gjort bort sig utan fortsätter att värna om dem som har det lite mindre bra.
Med tanke på den fråga jag ställde från början; Skönheten lär ju komma inifrån och med ovanstående snabbanalys som grund. Kan jag då fortfarande tycka att Värmdö är vackert?
Det är ju som alltid, betraktarens kunskaper och ögon som får avgöra.
Sedan är det ju det här med oppositionen, kan vi tycka att den har varit annat än gnällig och destruktiv?
Ja jag tycket faktiskt det. Visserligen har det gågna fyra åren varit belastade med en icke förankrad organisationsförändring och med svidande kritik från oppositionen som följd, ibland utan att vara alltför konstruktiva själva.
Jag menar att ett nytänk runt kommuners och övriga politiska organisationer är nödvändigt. Här bör naturligtvis ett gemensamt tänk över parti och blockgränser äga rum innan beslut fattas.
I övrigt menar jag att oppositionen många gånger visat vilja till att vara konstruktiva inte minst när det gäller Miljöpartiets intresse för Ekobacken, Annika Anderssons engagemang i Det modiga högstadiet och varför inte Lasse Bryntessons omedelbara engagemang i Skurubrosfrågan, för att nämna några exempel.
Som medborgare i Värmdö bör vi ha rätt att kräva ett samarbete över block- och partigränser.
Jan Dolk
PS
Per Naess oförmåga till övertalning tog inte på mig.



1 kommentar:

  1. Hej Janne, som oftast är du en god iakttagare och drar kloka slutsatser.

    SvaraRadera