onsdag 22 september 2010

Har min vän rätt??


Jag valde i alla fall det gottaste
Demokratin har talat!!
Men ibland är det bara så svårt att förstå!!
Är det sant som min vän Bosse brukar säga?:"Jan ! Har du blivit politiker? Det är ju bara de som inte kan något annat som blir politiker."
Nåja Bosse är en klok och förståndig människa och jag tror jag vet vad han menar. Han vet även grunden till mitt politiska engagemang, men när jag nu efter valet läser tidningarna tror jag att Bosse trots allt har rätt.
Några av oss kan inte ens räkna, men ser glada ut ändå: Ta Monica Pettersson (M-Värmdö),länk som exempel: Till riksdagen fick M på Värmdö 10.150 röster och till kommunalvalet i Värmdö 8.498, detta trots att kommunen under de fyra åren haft en kraftig inflyttning av troligtvis mestadels Moderata väljare. Sanningen är den att ModeraternaVärmdö backat kraftigt och följaktligen även förlorat två mandat i fullmäktige. Trots det är Monica P och Lars-Erik Alversjö snabbt framme och utropar sig till valets vinnare.
Enligt vår största lokaltidning skulle det dessutom druckits Champagne i kommunens lokaler, helt emot kommunens egen spritpolicy, jag tror inte att det är sant. (Nu vet jag ju att Monica är klokare än så, så det var säkert vanlig Pommac i flaskan och något annat fanns det ju heller ingen anledning till att dricka.)
Jag vill därför gratulera Värmdös egentliga segrare Miljö- och Centerpartiet speciellt Miljöpartiet som definitivt levt upp till sitt namn genom att inte "skita" ner kommunen med alltför mycket valpropaganda.
Nåja nu hoppas jag att dessa två partier tillsammans med mitt eget parti Kristdemokraterna och Folkpartiet tar upp en allvarlig diskussion för att leda kommunen över block och partigränser.
I ett sådant samarbete skulle man kunna hämta den bästa av kompetenser från alla håll.
Men till en sådan lösning krävs det mod.
I övrigt vill jag hänvisa till Måretenssons blogg,länk
Om samtliga nu i fullmäktige existerande partiledamöter har modet att ta bladet från tungan och säga vad de tycker och menar; Vore det en allsköns gärning för den värmdöska befolkningen. Nu finns det möjlighet för ett flerpartisammarbete på mitten som möjliggör en politik som i praktiken når fram och inte bort från våra medborgare.
Om vi inte vågar profilera oss, varför skall vi mindre partier då finnas till?
Olle Markstedt och Fredrik Sneijberg,länk är kanske på G som det numer heter.
Grattis till er båda, även när man talar till er man mot man är ni tydliga och ärliga. In med er i politiken, här behövs både hjärta och hjärna.
Även all heder åt Stefan Mårtensson Centern som i olika sammanhang vågar visa sin kompetens och vilja,länk
Vad som i övrigt i det Värmdöska Svitjod,länk tilldragit sig haver, lämnar vi åt framtiden att analysera.

Inte min mening att lägga sordinstämningen, den är ju tillräckligt tråkig ändå.
Ha det nu så bra och tyck om varandra.

Jan Dolk
PS
Dumt sagt: Man måste vara försiktig med vart man är på väg, eftersom det kan hända att man inte kommer fram.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar