lördag 23 oktober 2010

Denna fantastiska värld

Det kändes lite konstigt, men jag slår hellre rättvänd.
Upp och nedvända världen?
Har ni som jag sett, de här små reklamsnuttarna. ja de där små reklamsnuttarna som visar att världen är lite upp och ner?
Meningen är väl med denna reklam att man skall vända världen rätt.
Eller har vi rätt att ställa den motsatta frågan: Är det vi människor åtminstone några av oss som går på huvudet genom livet?
Alltså är det människan som är upp och ner eller lever vi i en upp och nervänd värld? Frågorna är viktiga och berättigade.
Jag menar att världen kan vi inte göra så mycket åt, däremot kan vi bearbeta oss själva till att möjligen försöka förstå att vi lever tillsammans här och just nu.
Tid och rum alltså.
Ur ett evighetsperspektiv är ju den tiden vi har tillsammans här på jorden väldigt kort.
Ur samma perspektiv måste vi ju försöka vara positivt inställda till varandra oavsett vart vi bor och vilka vi är. Men ibland verkar det nästan stört omöjligt att få till det.
Det är väl så att vi människor tänker olika, åtminstone ända tills vi börjar tala med varandra. När vi väl börjar tala med varandra så går åsikterna, inte så där väldigt mycket isär. Vi kan då nästan med en gång bli överens, men som sagt då måste vi även börja tala med varandra. Visst, risken för missförstånd kan ju alltid föreligga. Ett felsagt ord kan ju rent av starta ett världskrig, lite beronde på vem som uttalar det. Det är för mig därför mycket viktigt att förstå att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Det spelar ingen roll vad vi säger eller skriver, om inte den vi talar med eller läsaren av våra ord inte förstår vad vi menar. Det är inte sällan som kommunikationsproblem ligger till grund för vår oro och inställning till varandra.
Tillåt mig ta ett exempel; Just nu i sittande stund kom min hustru och och ställde sig över min axel och "stirrade" på vad jag skriver om. Det var inte bra!
Idet här fallet kommunicerade jag med blicken, mottagaren förstod signalen och vi undvek på det sättet en mindre konflikt.
Ja nog är det så att det ibland även funkar med kroppsspråk.
I sittande stund är det många kloka och kanske mindre kloka människor som runt om i vårt så vackra land sitter i möten för att få till vår demokrati på lokala nivåer. Dessa människor har ett gemensamt namn "politiker". De står nu redo i sina startgropar inför de kommande fyra åren för att åtgärda så att vi inte längre går på händerna alternativt vända vår värld rätt. Visst är även jag intresserad och nyfiken, och därmed ser jag med tillförsikt fram mot den tid, de nya politiska majoriteterna har att erbjuda även om många är amatörpolitiker,länk repris, men den är bra.
Det kan ju bli bra!
Det var mycket om lite
Ha det så bra

Jan Dolk
PS
Vad är en dox jo motsatsen till paradox eller? lite om sannolikhet, länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar