lördag 30 oktober 2010

Switjod som Gotham City

Batman, Robin and the Jokers.



Det Moderata ledarskapet; Samhällets räddare!??
Likt Läderlappen och Robin far nu Fredrik och Anders fram som samhällets räddare, men som i sagans värld verkar det faktiskt som de även har en och annan Joker med i leken. Frågan är om det är schysst att blanda in dessa Jokrar i leken ?
Jag tycker inte att det är bra!
Under de fyrtio år som jag själv varit Moderat och en hel del av åren tillikaledes aktiv, är jag självfallet mycket förvånad över, hur det M:ska ledarskapet nu försöker skydda sina Jokrar.
Med tanke på den kritik som från moderat och övrigt borgerligt håll riktats mot inte minst det Tobleronska inslaget i svensk politik och utnämningar av kompissar till landshövdingar med mera från socialdemokratin. Vi får inte glömma greven av Sörmland Göran Persson med sitt gods. Med dessa kunskaper tillåter jag mig nu att bli minst sagt förvånad över den nuvarande regeringens tilltag.
Nu för tiden verkar allt vara OK. Kör så det ryker! Varför bry sig om skattebetarna och deras folkvilja, bara vi klarar oss och de våra.
Vid förra valet var det två jokrar se tidigare blogginslag Cecilia och Anna-Maria, nu heter jokern Sofia Arkelsten.
Men å andra sidan så har vi ju andremannen i Sverige. Talmannen som näringslivsminister hade en affär ihop med A Ax:sohn Jonsson för att rädda det Jonssonska imperiet när konkursen var ett faktum. Den överenskommelsen kom att kosta skattebetalarna och konsumenterna milljardtals kronor. Ett av huvudargumenten var att 43 000 arbetstillfällen berördes och så tillförde lobbaren lite tårar förstås. Tala om Joker eller rent av Narr.
Lobbyingverksamhet borde enligt min mening vara förbjudet oavsett vem lobbaren är.
Lobbying är korruption och möjligtvis politikers möjlighet till extrainkomst.
Ta en dag i taget
Jan Dolk
PS
Jag tänkte så mycket på framtiden så jag glömde att leva i nuet vilket paradoxalt nog inte ger mig någon framtid. Var det någon som sa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar