onsdag 27 oktober 2010

Sverige av i dag.

Visst vajar vår blågula fana vackert i våra ögon alltför blå.
Expressen 27 nov.; Marcus Birro:"Tror vi på allvar att vi är förskonade från korruption?"länk
Svaret till Marcus och hela svenska folket, blir från mig ett stort nej!
Marcus, Göran Hägglund och jag är partikollegor, vi tror på de "goda värdena" men just de "goda värdena" är svåra att hitta.
Det är inte så att vi i Sverige är bättre än något annat korrumperat land, tyvärr är det nog bara så att det nu tydliggörs i högre utsträckning än tidigare, låt mig få ta några exempel.
För fyra år sedan utsågs Anna-Maria Borelius till minister av Fredrik Reinfeldt, någon vaken människa skärskådade då denne dam. Fredrik kom då underfund med att hon var en skattesmitare och av skatteskäl boende utomlands. Det var inte bra, tillika utsåg Fredrik en annan kompis Cecilia Stegö,länk till kulturminister, hon hade ju bara anlitat svart städhjälp och smitit från TV-avgifterna några år.
De här utnämningarna måste väl ändå ha ansetts som försök till en liten mer korruptiv modell av det nya arbetarpartiet. Jag vill ju inte säga att det gamla var så mycket bättre men ändå.
Jag gillar Fredrik, jag har till och med träffat och talat med honom, han är rent utav en bra karl, men i vissa lägen brister han som många andra i sitt omdöme. (subjektiv bedömning)
Nåja som länken ovan visar lyckades ändå familjen Borelius på något sätt sko sig på det svenska folkets godtrohet, ty det är ju så att Attendo Care,länk med sitt säte på skatteparadiset Caymanöarna,länk leds av Anna-Maria Borelius broder Henrik,länk. Kanske är det bara en tillfällighet att just detta företag har fått en exklusiv ställning inom svensk privatvård eller är det möjligen så att det beror på diverse kompisskap med någon riksdags eller regeringsledamot?
Ett nätverk sunt eller osunt, byggs nu upp med hjälp av skattebetalarnas, sedan hudra års inbetalda pengar i den svenska vårdens goodwillvärde. Jag har egentligen ingenting emot de alternativa vård- och skolformerna, men, vi samhället, måste ovillkorligen ta betalt för de egentliga värdena.
Som skattebetalare har vi blivit tillräckligt lurade i vår godtrogenhet för pappa staten.
Dax att säga ifrån! (men det var det ju redan tidigare)
Skattebetalarnas uppbyggda goodwillvärden försvinner alltmer i korrumpösernas egna fickor.
Nu gäller det ju Moderaternas nya partisekreterare Sofia Arkelstens underliga beteenden i samband med bjudresor. Nä tacka vet jag när det stannar vid en Toblerone. En ivrig tillskyndare och försvarare av Sofia visar sig vara Carl Bildt, inte undra på att han inte svarade mig, på mina brev till honom, under den tidigare bankkrisen och dess dribblande inom storföretageriet med dess vidhängande kapitalister.
Dåvarande näringslivsminister Anders Sundström tillika Göran Persson och Margareta Winberg gav mig uttömliga svar.
Men vår Calle föredrog då att stoppa huvudet i sanden.
Borde han inte göra det nu också?
Varför bekymra sig?
Vi ligger ju ändå på fjärde plats i tabellen över de godtrognas skara. När hela sanningen har visat sig, blir det möjligvis så att tabellerna bör vändas upp och ner.
Å andra sidan sitter ju fortfarande Sveriges rikes talman (tidigare näringslivsminister) kvar och därmed är hoppet, även för mig ute, möjligtvis finns det en svensk liberal som glädjer sig åt detta.
Ha det nu så bra ta hand om mer
Jan Dolk
PS
Som en mycket god vän till mig sa "Jan, när skall Du lära Dig att gå genom dörren och inte genom väggen?"
Själklart har min vän rätt, men jag är inte beredd att betala priset för att gå genom den dörren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar