tisdag 8 februari 2011

Konkurrensreklam !! eller mitt åt?


Liberal ? Ja visst!men på mina egna villkor ! Sa hon verkligen det?
Karteller så det smäller!!!
Dröm om min förvåning, när jag slog på vår TV härom dagen!
Då spelades en liten reklamsnutt upp. En reklamsnutt ämnad att upplysa folk om hur eländigt det är med karteller och om man händelsevis skulle råka ut för kartellbildningarnas avigsidor så skulle man omedelbart vända sig till polis och konkurrensverk. Jag trodde varken mina ögon eller öron, emedan man i vårt vackra land tillåtit kartellbildningar sedan urminnes tider, nåja åtminstone sedan efter andra världskriget.
Det är inte bara asfalts- och bensinkarteller som har tillåtits, men på något sätt är det någon eller några som har låtit oss tro det. Jag kan inte låta bli att ta några exempel från vår livsmedelshandel.
Ta ICA som exempel. Den närmaste konkurrenten till en ICA-butik är oftast en annan ICA-butik. Inte nog med detta, när vi sitter och tittar oss fyrkantiga i våra TVsoffor, vad ser vi då ? Jo en gigantisk översiktsplan från samma kedja, där ICA-Stig dagligen presenterar gemensam prissättning från giganten ICA vilket naturligtvis leder till identiska priser i flertalet av "våra" butiker.
Sedan har vi DAGAB- eländet med AXfood i toppen tillåts denna gigantiska livsmedelkoncern bilda olika samarbetskonsellationer med det primära målet att lura oss konsumenter att betala överpriser inte minst framkom det under sent nittiotal när konkurrensverket tillät ett långtgående samarbete mellan Dagab (Saba TRading) och Konsums (KDAB). Jag hade den föga avundsvärda uppgiften att närvara vid Rättegången i Marknadsdomstolen se SOU 98:1998.
Då gällde det framför allt overseasfrakterna alltså importen från andra sidan atlanten. Vid detta skede var det nödvändigt för Axfood att denna kupp mot konsumenterna måste lyckas annars skulle Axfood tvingats i konkurs. Denna händelse beskrivs främst av Antonia själv i boken Antonias revansch. Boken är skriven av en mycket kompetent ekonomijournalist Bengt Ericsson SVD. Tro mig när jag skriver "jag gillar konkurrens", men faktum är att en del bolag bör beslagtagas av samhället, Axfood är ett utav dem. Vad som tilläts i den fusion som då kom till stånd, tror man bara inte är sant. Den tillåtna sammanslagningen kom att kosta skattebetalare och konsumenter fyra miljarder kronor redan första året, vilket även kunde konstateras av ICA,s tidning praktiskt butiksarbete. Det sortiment som berördes steg med dryga 17 %.
Därför när jag nu ser de här reklamsnuttarna blir jag enbart förbaskad av den dimridå som man försöker lägga över svenskt fiffel och korruption. Tyvärr ser jag det hela som en tillåten manipulation med svensk lagstiftning Exemplen har blivit många, där bland annat den så kallad lobbyingverksamheten har fått flöda fritt till gagn för karteller och branschbildningar.
Ha det nu så bra och tänk bara lagom så fixar det sig
Jan Dolk
PS
Vi får nog även titta till vår äldrevård och kolla vilka företag som har gräddfilerna här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar