onsdag 25 januari 2012

Undanhållande av papperslösa !!

I denna container smugglades papperslösa!!!

Tänka sig att jag tillhör en av dom som menar att man ska anmäla och ange de papperslösa i Sverige. länk Jag delar alltså inte uppfattningen att detta skulle vara någon form av angiveri. Tillika hör jag till dom som menar att brottslighet i alla dess former skall anmälas för utredning! Vad har vi annars vår lagstiftning till ?

Nåja för att återgå till de papperslösa; vilka har nytta av dessa papperslösa och önskar att de fortfarande skall leva papperslösa? Jo det är inte sällan mindre seriösa arbetsgivare som använder dessa människor som arbetskraft, det är ej heller sällan frågan om människohandel i form av trafficking, det vill i många fall säga flickor som tjänar pengar på illegal verksamhet åt sina hallickar och surtenörer. Det vore i min värld fullständigt vansinnigt att inte ange dessa människor, eftersom jag menar att detta så kallade angiveri bidrar till att minska brottslighet av grov karaktär. Vad gör vi då med de papperslösa, självklart för mig är att varje papperslös människa har ett egenvärde med den integritet som vilken annan människa som helst har rätt till. Varje människa inom Sveriges gränser skall äga rätt till vård och skolgång oavsett om man är papperslös eller inte. Enda möjligheten för dessa mänjniskor att få "mänsklig status" är att de utreds och erhåller papper på sin existens i Sverige. Utifrån det skall ärendet hanteras via Migrationsverket. Frågan är alltså: Vilka tjänar på illegalt uppbehållande i landet? Jag har även bett ekoroteln kontakta mig i ärendet, men inte fått något gehör, man blundar för sanningen. Människor utnyttjas med låga löner utan arbetsgivaravgifter och med hot om utvisning om de själva säger något. Det finns upprepade mer eller mindre kända exempel på denna hantering. Vill man inte så vill man inte!! Få rätsida på eländet.

Hälsar Jan Dolk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar