lördag 27 februari 2010

"Friendly fire"

Idag är det minst sagt dimmigt ute, det är så kallad Lútzendimma min förfader som var med vid slaget i Lútzen, lär ha frågat, "vilka slåss vi emot Gustaf?"
Gustaf lär ha svarat; fienden.
Min förfader tänkte efter lite grann, och svarade; "jaha men jag ser ju dom inte".
"Spelar ingen roll" sa Gustaf "döda på", strax därefter hördes ett skott i dimman och Gustaf föll till marken, dödligt sårad av en rostig kula.
Troligtvis var det "friendly fire".
Tillbaka till Sverige; en annan släkting på långt håll vid namn Johan Skytte, Gustafs tidigare lärare, sägs ha försökt lära Gustav att se skillnaden på vän eller fiende.
Kanske Gustaf hade levt idag om Johan som var en förståndig man, hade lyckats samla alla som tror sig vara bildade till en inspirationsdag, ty då hade det säkert visat sig att en hel del samsyn kunde ha nåtts även under trettioåriga kriget.
Trehundrasjuttioåtta år efter det stora kriget, samlas ett antal begåvade människor till en ispirationsdag på Siggesta i Värmdö kommun och vad jag förstår åtminstone för tillfället lägger ned stridsyxan och helt plötsligt får samsyn i kommunens så viktiga skolfrågor. Tänk om livet även i fortsättningen kunde vara så.
Men risken är ju alltid att nya dimmoln dyker upp och att människor dör av "friendly fire".
Ha en bra dag och tillåt er själva "att bara vara".
I morgon skall jag vara kyrkvärd i Sveriges mest välkomnande församling.

Jan Dolk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar