söndag 28 februari 2010

Röda korset världens främsta varumärke !

Idag vill jag skriva lite om Röda korset och dess grundare Henri Dunant som föddes 1828 i Geneve. Han var Bankir och affärsman, av någon anledning gick han i konkurs. Han kom att leva under mycket små omständigheter. Dunant gjorde i det tysta så stora insatser att trots allt en journalist kom att uppmärksamma underverken i hans arbete.
Detta kändisskap ledde då till att han fick Afred Nobels fredspris 1901.
Trots sin fattigdom gav han bort sina pengar till välgörenhet.
Kanske något att tänka på i dessa tider för människor som tror " Att bara Du har pengar duger Du."
Man kan vara en lyckosam och lycklig person utan att ha en fasad av rikedommar att dölja sig bakom.
Hade Henri Dunant levt idag hade han troligtvis haft kronofogdar och det så kallade rättssamhället i hälarna och detta med med hjälp av mediadrevet.
Vem tänker då på Dunants skapelse "Röda korset" världen kanske bästa varumärke.
Orsaken till hans obestånd kan ju rent av ha berott på fordringsägarnas girighet och människors tillåtelse att få överträda lagen för den egna vinningen.
Det konstiga är väl ändå att fordringsägarnas fordringar aldrig blir presskriberade, men väl att notera deras brott!
Jag ber; Tänk till! Innan vi dömmer! För mig är det en ära att få deltaga i Röda Korsets både nationella och internationella arbete.
Dessutom känner jag en ära i att ha så många människor med civilkurage i min innre vänskapskrets.

Kom nyss hem från kyrkan; Björn och Karin höll en pianomässa. Den var fin.

Jan Dolk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar