tisdag 25 oktober 2011

Arbetarhistoria??

Det nya arbetarpartiet med dess arbetarhistoria. Talar sitt tydliga språk!! Eftersom vi har ett nytt arbetarparti så måste vi väl även ha många nya arbetare, en av dem är tydligen Sofia Arkesten. Till och börja med tycker jag att det är bra att de så kallade arbetarpartierna konkurrerar om att vara bäst eller ska man kanske säga värst. Är det inte bjudresor med Shell så är det hyresintäkter eller varför inte smita med en eller annan TV-licens. Ja jag säger då det. Vad skall det bli av detta, en gång vårt stolta Riksdass, här tycks samlas allt möjligt "dritt". Idag vill man ju från Moderat håll även kalla sig "Det enda arbetarpartiet". Det går ju stick i stäv mot vad man menar om marknadsfrihet och konkurrens. Man går ut och skapar sig ett monopol på att vara det enda arbetarpartiet Det kan ju inte gå an!! Vad jag fick lära mig som liten, fastän min far inte var Sosse, så var det just detta om arbetarklassens stolta traditioner och historia. Min far som många andra tappade så småningom tron på en alltmer "pampifierad" socialdemokrati. I och med det inträffade en förändring inom min släkts tradition att rösta. Min far blev högerman, men han kunde både sin och Sveriges arbetande folks historia. Nu sitter en högt uppsatt politisk sekreterare i Sveriges Riksdasshus och har inte en susning om de nya arbetarnas och partiets historia. Skäms Sofia!! Men Du tillhör numer en av det stora kollektivets medlemmar inom vårt enda arbetarparti. Ja mycket har de De Nya Moderaterna, lärt sig av socialdemokratin, men dom behövde ju inte tagit efter allt. Mycket var bra men inte allt?
Jag vet att det är en del som läser min blog och det uppskattas, om ni vill lära er något om Sveriges arbetarhistoria, skall ni bland annat besöka vår gamla bruksorter och läsa lite om deras historia, varför inte göra ett besök på Gustavsbergs porslinsmuseum och där ta del av brukssamhället Gusavsbergs historia. Kanske ni även kan besöka bruksorten Kolsva, där ett flertal begåvade Socialdemokrater haft sin uppväxt. Här drivs museet av en Värmdöbo.
Ibland kan jag faktiskt hålla med min vän ursossen Åke som säger: "Min vän jag vet vem jag är och vart jag kommer ifrån, kan även min historia och jag känner stor tacksamhet till mina föräldrar som jag menar var med om att bygga lvårt land under svåra tider. Så även om vi är de bästa av vänner kan Du aldrig omvända mig varken till Kristdemokrat eller Högerman när jag går till valurnan, men däremellan kan jag göra lite som jag vill och tänker." (säger Åke)
Jag gillar Åke! Han står fast i sin tro och till skillnad mot mig förstår han även att folk som Juholt och Arkesten med flera kan göra sina misstag. Där skiljer jag mig lite från Åke, trots allt gäller det våra förtroendevalda och då skall kraven vara höga på etik, kanske lite högre än på oss "vanliga" dödliga.
Hälsar
Jan Dolk
PS. Nu för tiden skall vi alla vara kunder i livets olika skiftningar. I skolan är Du kund, i affären, är Du kund som sjuk är Du kund och som åldring och dement är Du kund. Dock när Du går till valurnan är Du endast en arbetare inom kolletivet som skall rösta på "Det enda arbetar-partiet", vars idéebildare inte ens kan sin historia, men monopol skall vi ha på vår arbetande befolkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar