lördag 17 april 2010

Enorm/mörkläggning

Uppdrag granskning! Ett inntressant program? Sedeln verkar missfärgad av en färgpatron en sån där som finns i boxarana. Men är det inte så att hela vår ekonomi är färgad i olika nyanser, länk
Under veckan har jag tittat på uppdrag granskning vid ett flertal tillfällen. Jag har svårt att numer få grepp om programmet, gammal soppa blir som ny. Det här med svarta pengar och pengatvätt har ju tjatats om i årtionden. Finansinspektionen meddelar att det rör sig om 66 milliarder i fusk, tidigare rapporter och enligt min mening är fusket närmare 140 milliarder. Det inkluderar då bidragsanvändanet kopplat till svarta pengar. Svart lön innebär oftast berättigade bidrag. Man tar så att säga i båda ändar.
Nåja i dag finns väl inte en bransch som utnyttjar möjlighet till svarta pengar. Bankerna och finansmarknaden har tydligen nu fått ytterligare ett svart får som vid namn "Forex Exchange". För mig är det här tyvärr inget nytt. Dessvärre är det så att jag lever med en uppfattning att samhällets vilja att göra något åt denna bedrövliga situation är lika med noll och man kan ju fråga sig varför.
Ekobrotten är enligt min mening ofta förankrade inom den högre eliten och kan därför följdaktligen lätt styras uppifrån med maffialiknande metoder. Misstänkta ekobrottslingar som Rolf Friberg och Torgny Jönsson är väl medvetna om detta och utnyttjar naturligtvis situationen.
Men det är ju inte sällan vi läser och ser i tidningar och övrig media hur byggjättar som NCC och Skanska använder sig av svart arbetskraft tillika bildar man allt som oftast karteller med otroliga belopp som insatser. Detta symtom förekommer även inom livsmedelshandeln med Axfood i spetsen har man med samhällets medgivande lurat svenska folket på milliardtals kronor när Axfood var under konkurshot.
Vilka tror vi var med om detta?
Tyvärr mina vänner, det går inte att göra det här utan att ha någon eller några beskyddare i toppen. Själv har jag besökt marknadsdomstolen vid ett par tillfällen. Det är för bedrövligt när rättsystemet går emot sin egen lagstiftning och vi som medborgare och konsumenter får direkt eller indirekt betala rättsrötan.
Jag tvivlar inte på att tjänstemännen inom finans och ekorotlar har en vilja att göra ett bra arbete, men tyvärr brottsligheten tillåts alltid springa fortare än lagen.
Ha nu en bra dag, skall själv gå på en friluftsgudstjänst.
Jan Dolk
PS
Du som anser att Du lever i en trygg värld, fortsätt så men glöm aldrig verkligheten.
Jan Dolk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar