tisdag 27 april 2010

Röda Korset Hälper !!

Runt om i världen pågår det Krig!
Jag var på kurs hos Röda Korset, länk igår, jag fick då höra att defenitionen på krig var att där 1000 människor dör årligen på grund av krigshandlingar pågår det ett krig i egentligt mening. Idag pågår det 6 sådana krig runt om i världen. Det otäcka för mig är trots alla krig civilbefolkningars lidande. Röda Korset leder nu ett projekt i Södra Sudan som heter Rädda Mammorna. Jag orkar inte skriva om eländet kvinnorna får genomlida i detta hörn av värden. Jag vädjar till Dig som läser det här att gå in på Svenska Röda Korsets hemsida.
Jag är helt medveten om att det i dessa tider kan kännas tungt att lägga en slant eller på annat sätt bidraga till Röda Korsets verksamhet, med tanke på alla skriverier som varit runt RK. Låt inte detta påverka Din vilja till sunt förnuft och att hjälpa människor i verklig nöd.
Jag blev i år ombedd av Röda Korset i Värmdö att ta hand om ordförandeskapet i kretsen. Efter lite eftertanke tackade jag ja. Själv har jag alltid ansett att Förenta Nationerna skall vara stommen i ett internationellt gränsöverskridande arbete, men utan Röda Korset och andra kompletterande frivilligorganisationer skulle vi inte klara detta gigantiska arbete. Tänk på det när Du under Maj månad ser mäsnniskor med Röda Korsbössor, lägg då en slant för att rädda mammorna.
Ta lite extra hand om era Mammor under maj.
Jan Dolk
PS
Ha nu inte en istapps medkänsla och en pantlånares generositet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar