fredag 2 april 2010

Sverige till salu.

Den gamla Goda Tiden,
Många av oss som varit intresserade av vår historia har väl också läst om fattigsverige, ni vet på den tiden då man kom till stugan bland alla fattigjonen, inte sällan var det barn inblandade.
Ja det var på den tiden då kommunerna auktionerade ut människor till lägsta pris, missförstå mig inte, kommunen fick inte betalt kommunen betalade för att bli av med jonen.
Lägsta pris vann och köparen fick några människor och betalt för det. Inte sällan användes dessa människor som arbetare på bruk, gårdar och gods då till minimalt pris.
Idag ger vi bort den vård som blev följden av ett tidigare bedrägligt beteende, efter många års uppbyggnad är kommunerna nu åter ute och betalar för att någon skall göra det arbete som man kan kräva av kommunerna själva. En för skattebetalarna mycket kostsam infrastruktur skänks idag bort till spektakulära utlandsbaserade företag ofta belägna i skatteparadis.
Som en vän sade till mig: "För helsicke Janne, det är inte ägarskapet det är fel på, utan ledarskapet."
Jag vill ha alternativa vårdformer, dock skall våra strukturer inte skänkas bort! Önskar man vara med på en marknad skall man betala vad det kostar. Idag läggs alltför ofta verksamheterna i armarna på charlaterande utlandsbolag som inte sällan ägs av kompisar till ansvariga politiker.
Med lite eftertanke kan man förstå att skillnaden mellan då och nu inte är så stor.
Snälla ni som bestämmer ge inte bort svenska Good Willvärden till utlandsbaserade företag i skatteparadis.
Ha nu en bra Påsk i morgon skall jag träffa min svärfar 92 år ung.

Jan Dolk
PS. Barns tankar om Gud. "Käre Gud, vart kommer alla människor ifrån? Jag hoppas att Du kan förklara bättre än pappa."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar