söndag 18 september 2011

Pensionär eller Backstugusittare ??

Pensionärsavtal!!!?
Jag var ingen tillskyndare av det gamla pensionssystemet,länk men genom den demokrati som då rådde, gick ATP-reformen igenom. Rätt eller fel? kan alltid diskuteras. Idag ringde en mycket god vän till mig, han har hunnit fylla nittio år och lite till, hans skalle är kristallklar. Han önskade fråga mig om mina synpunkter beträffande regeringen Reinfeldts hantering av oss vanliga pensionärer. Min vän liksom jag själv, har varit Moderat, nästan sedan urminnes tider. Nåja i vilket fall som helst, frågade min vän mig vad jag tycker om de realsänkningar av våra pensioner som ägt rum under senare år, tillika frågade han mig om den förslagna minskningen i högkostnadsskyddet som skall träda i kraft. Han ställde också detta i relation till minskningen av restaurangmomsen och menade att vi pensionärer drabbas även här, eftersom vi näppeligen har möjlighet och råd att ofta gå på restaurang och dra nytta av denna förmån. Ja vad svarar man?
Vi äldre använder möjligtvis mer läkemedel än andra, kostnaderna på matvaror, resor och hyror stiger även för oss, men de avtal som vi en gång upprättade med pappa staten rivs nu sönder med full kraft. Regeringen menar alltså att de som har möjlighet att arbeta även skall få den delen av våra tillgångar som rätteligen tillhör oss pensionärer, genom tidigare ingångna avtal. Vi pensionärer som nu har fördelen att överleva pensionsdagen, har arbetat ihop våra pensioner med hårt och ärligt arbete och därmed menar jag att tidigare avtal med oss pensionärer skall hållas, oavsett vilka som innehar regeringsmakten. Vi pensionärer som idag drabbas, måste trots allt ställa frågan till oppositionen. Vad gör ni? Ta hand om er Jan Dolk.
Är jag en framtida pensionär eller backstugusittare?länk. Den frågan ställde jag till min kompis Bänke på bänken.
PS. Bänkes svar: "Janne var glad att Du har kunnat jobba ihop lite stålingar, Du kanske till och med kan köpa lite brödsmulor och mata fåglarna med, medan jag får nöja mig med att titta på." "Ja Bänke det var ju en tröstens ord."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar