torsdag 15 september 2011

Riksdagsmötets öppnande.

Tradition och/eller skådespel???


Hej på er, säkert var jag inte ensam om att sitta framför TV,n idag och se vårt ståtliga öppnande av vår Riksdag, jag accepterar detta både som högtid och tradition, men tyvärr kan jag inte ta alla dessa till synes allvarssamma människor på allvar. Här liknar det mer, det som min far sade till mig i mycket unga år, han var högerman. "Jan, min pojke när Du ser sån´t här, tänk på att så länge en politisk församling kan ge skådespel och bröd så klarar dom sig". Tyvärr kom jag även denna gång till min fars slutsats som rätt. När Fredrik Reinfeldt började tala om ansvar för mer än tjugonde gången så insåg även jag att han inte har helt koll på läget. Än värre blev det när han talade om människors möjlighet till att starta eget och bli sanna entreprenörer, då gick topplocket på mig. Snälla Fredrik, för att dessa möjligheter i framtiden skola råda, måste vi respektera lagar och regler även i Sverige och inte tolerera och stödja lagöverträdelser som oftast gagnar redan etablerade företag. Kanske jag är lite tjatig, ty alltför många av våra riksdagsmän- och kvinnor låter sig duperas av lobbying vilket leder till korruption. Jag vill och måste säga: "Tur" att vi har Anders Borg. Anders Borg är den ende som hitintills vågat alternativt velat hålla bankerna stången. Tillika nämnde inte statsministern något om människors möjlighet till bostad. Vi måste nog konstatera att den sittande regeringen önskar att bankerna skall äga våra lägenheter emedan man är helt mot hyresrätter. Faktiskt i alla dess former, alltså även privata värdar. Borättsalternativet är inget alternativ för en ung människa, eftersom man som ung inte har möjlighet att "hosta" upp flera millioner kronor för en etta i innerstan eller dess närhet. Om man nu skall differentiera våra skatter, är det på tiden att företag som bygger och äger hyresrätter bör genom regelverket få en lindring av skatten. Det sägs ju att det inte lönar sig att bygga hyresrätter så varför inte?
Det är inte bra, när våra ungdomar tvingas gå till banken och börja med att sätta sig i skuld för sitt boende. En stilla undran blir: Varför är den moderatstyrda regeringen så angelägen om att bankerna skall äga våra fastighetsbestånd?


Sedan saknade jag naturligtvis några vackra ord om ansvaret över våra vanliga pensionärer som under våra borgliga år blivit förfördelade inom vår skattesättning. Borde man inte skämmas?
Som sagt en vacker tillställning blev det och sedan må det väl vara upp till betraktaren att avgöra om tillställningen är seriös eller enbart ett skådespel. Vi må ju dock betänka att Sverige i förhållande har världens absolut dyraste parlament men jag vågar påstå inte världens bästa demokrati och rättsstat. Läs tidigare insändare om riksdagsledamöternas egna skapade förmåner.
Ta hand om er Jan Dolk.
PS från Bänke på Bänken "Jag fick lite underhållning igår när rom spelade. Det var kul."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar