söndag 18 september 2011

Stallkraft eller inte!!!??

Tala om stallkraft!!

Hej på er igen!

Idag kom min kompis låt kalla henne "Sussie" fram till mig och frågade: "Janne, hur går det med Stallkraft"? Kanske inte alla vet att begreppet Stallkraft framför allt skapades för ungdomar med alternativ begåvning. Ibland är det inte så lätta att vara alternativt begåvad och föra fram sina åsikter och frågor själv. Min kompis är en sådan människa, därför tog jag kontakt med den politikska delen i Värmdö, i själva verket en Moderatpolitiker och mycket god vän till undertecknad. Jag frågade honom om huruvida Stallkraft skulle återupplivas eller inte? Hans svar till mig blev att ingen ville driva Stallkraft, definitivt inte föreningsrådet som hade sagt sig vara helt ointresserade. Jag tog mig friheten att höra med föreningsrådets ordförande låt oss kalla henne "Lotta", varför de genom föreningslivet inte önskade driva Stallkraft. När jag ställde frågan, vill jag utan att genera "Lotta" säga att hon såg ut som en fågelholk. Det var inte sant sa hon, men som Du vet kostar det pengar och dessa pengar är inte kommunen villig att skjuta till. Alltså hade jag blivit vilseledd av en god vän och politiker? Nu vet jag att han inte ljuger, men möjligtvis har han blivit vilseledd av någon som ljuger. Det är inte ovanligt i Värmdö eller som någon kallar vår kommun "Mussepiggien", dock vill jag inte vara oförskämd mot Walt Disney så jag kallar fortsättningsvis vår kommun Värmdö trots en "Mussepigglogga till varumärke".

Stallkarft,länk som sagt är ett behjärtansvärt projekt för yngre människor, där man får tillfälle till ett dagligt arbete, oftast tillsammans med djur och natur. Helt plötsligt drar kommunen in detta projekt med argumentet att det inte finns någon auktoriserad "driftare", men i så fall har det ju aldrig funnits någon auktorisation, men däremot har Stallkraft trots det funnits. Det är ju något som inte går ihop! Kostnaderna för Stallkraft och de människor som berörs, kommer så vi så att tas ur någon annan kommunal kassa, så varför inte köra igång med ett behjärtansvärt arbete i form av Stallkraft? Skall det behövas så många hästkrafter för att få igång detta arbete igen?

Hälsar Jan Dolk

PS. Tänkte även denna gång ställa en fråga till Bänke på bänken, men han "skiter" väl i det. Det enda han vet om hästar och stallskötsel är att den ridande vaktaparaden tar vägen förbi hans bänk i Kungsan. Bänke nöjer sig med den uhderhållningen. Lite uppgiven är han allt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar