onsdag 7 juli 2010

Centerns dag? Almedalen.

Foto över jordbruksprodukter, ber om ursäkt för att bakgrunden är något svart. Det var inte riktigt min mening kanske. Blomman skäms inte heller för sig.
Var det Centerns eller Maud Olofssons dag?
Nu och äntligen förstår jag varför min hustru jämför Maud Olofsson med en Duracellkanin, hon är svår att stoppa när hon väl får fart, här var det Rut och Rotavdrag i full fart, och skattesänkningar för vissa branscher bl a för tjänstesektorn. Snälla Maud Olofsson det finns viktigare skattereformer än Dina förslag, varför inte ta bort momsen på hela vårt lands jordbruksproduktion, en produktion som redan idag sköter sin skattesättning själv?
Jag menar allvar med mitt förslag! Ej heller kommer det att kännas i statskassan. Det tricket behåller jag tills vidare för mig själv.
Med ett slopande av momsen på jordbruksprodukter av färskvarukaraktär så skulle människor i hela Sverige bli mycket friskare och helt plötsligt så skulle man inte kunna använda momsen som marginalförstärkare i handeln.
Friskare skulle vi bli genom att vi, svenska folket fick tillgång till fräscha fina potatisar och morötter och inte att förglömma färsk fisk som är så nyttigt. Priset skulle sänkas med storleksordning 20 procent och vi skulle få tillgång till nyttig mat.
Tänk vad vi skulle kunna tjäna in pengar på vården, ett friskar Sverige, det Du.
Sysselsättningen skulle säkert öka eftersom vi troligtvis skulle äta mer eftersom priset sjunker och därmed ökar produktionen och det leder i sin tur till ökad sysselsättning.
Enklare skulle det också bli att administrera företagen tänk Dig inga momsblanketter att fylla i.
Hur underbart skulle detta inte vara för jordbrukets entreprenörer?
Och sedan har vi det här med pudlar, Du nämnde inte kärnkraften och Din pudelvändning i frågan, men det har ju trots allt visat sig att det finns centerpartister med moral som till och med avgår efter Ditt "svek" i frågan och tänk Dig med Centerpolitik hade vi ej heller haft någon Öresundsbro eller EU medlemskap.
Hoppsan det blev inte bara en pudel.
Parentetiskt kan jag säga att jag är för kärnkraft, jag är för en Öresundsbro, jag är för ett EU-medlemskap, däremot är jag inte för EMU.
I EMU-frågan menar jag som tidigare Moderat att man verkligen missar poängen genom att gå med i EMU emedan just försvarandet av den egna valutan kan vara incitament nog för att inte hamna i kriser likt Greklands med flera andra EMU-länder.
Jag vill ändå framföra att Ditt engagemang för entreprenörskapet är en tillgång för Sverige, men Din definition av entreprenör kanske inte överensstämmer med min.
Det här flirtandet med entreprenörer inom resturang och frisörsnäringen är väl lite att ta i, varför inte blinka till brevbäraren i trappan som numer bär ut både postens post och citymails.
Maud Olofsson jag vill också ha valfrihet, men den skall ge kunden ett garanterat mervärde innan ytterligare beslut tas för att sälja ut och av Sverige.
Men ett bra intryck gjorde Du, det var rent av som Du själv trodde på vad Du sa.

Ha nu även Du en bra sommar och ta hand om er.
Jan Dolk
PS
Som en Västgöting till potatishandlare sa till mig: Ska det vara stort eller litet kvitto?
Jag trodde han var miljövänlig och önskade förbruka så lite papper som möjligt, men så var det inte riktigt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar