onsdag 7 juli 2010

Folkpartiet och Jan Björklund


Ett nybyggt och bra äldreboende på Värmdö en bild med sval anknytning i sommarvärmen.
Almedalen var bra tills Björklund talade!
Något så tvehågset och gammalmodigt, jag vill rent av kalla det "konservativliberalism".
För att vidga Dina vyer kände Du Jan Björklund Dig skyldig att ta till lite Kristdemokratisk politik för att rädda ansikte i och för sig, menar jag att det är bra för att inte säga utomordentligt, Du tar till Dig Kristdemokratiska hjärtefrågor och det in i Folkpartiet liberalerna, men snälla Jan Björklund var lite mer ärlig i Din hantering av Din allianskollega, vi kunde väl tillsammans ha gjort ett uttalande om det gemensamma i vår syn på de äldre i vårt samhälle
Vi kommer ju alla att hamna där, alltså bli äldre, om vi får leva och ha hälsan.
Skolpolitiken har varit Din hjärtefråga och den är nog så viktig, trots att ett par av Dina kollegor här i Värmdö inte har förstått det. Med det menar jag att sedan vi alliansen åtminstone här på Värmdö lyckats mindre i de skolpolitiska frågorna än våra grannkommuner. Besluten har många gånger varit allt annat än i den riktning Du beskriver, det är ingen tvekan om att i vår kommun har vissa av folkpartisterna blivit mer av verktyg till ett Moderat Värmdöparti än att våga framföra sina egna vällovliga och goda liberala förslag.
Nu vill jag ju seriöst mena att det finns undantag som i de flesta politiska partier men tyvärr är det alltför sällan dessa krafter blir framsläppta.
Nåja nog om detta, hade förväntat mig att Ditt tal skulle beröra mig mer, men på något sätt föll det pladask.
Jag är fortfarande tacksam över att vi har tre val att rösta i och min personliga uppfattning är att vi skulle ha en större del inslag av personval, där ansvarfrågorna även mer tydliggörs.
Ha även Du Jan Björklund en trevlig sommar och vårda friheten.
Jan Dolk
PS.
Liberalen Antonia sa ?: "Jag vill ha liberalismen åt alla så jag kan göra vad jag vill". Detta sagt efter ett möte med en tidigare näringslivsminister.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar