söndag 4 juli 2010

Almedalsveckan


Politikernas egen mässa ! Almedalen.
Alla har tydligen behov av att visa upp sig så även våra politiker.
Frågan från mig blir är det viktigt att våra centrala politiker har möjlighet att visa upp sig under en vecka ?
Ja jag menar att i Almedalen och just den här veckan ges det möjlighet att genom den politiska branschorganisationens stora och enda mässa få möjlighet att ta del av de varuutbud som våra politiker har att erbjuda.
Det intressanta för mig är att varorna d v s de politiska budskapen börjar likna försäljningen av vilken färskvara som helst. Eller är det som när man säljer jordgubbar? Ju närmre stängningsdags man kommer ju lägre pris på jordgubben, eftersom gubbarna inte håller till till dagen efter.
Länkar till LG Nilsson,länk
Det märks tydligt att vi nu inom politiken närmar oss stängningsdags efter en fyraårsperiod. Då är det dags att sälja volymer i stället för kvalitet. Symptomen i detta tycker jag inte om, jakten om kunderna har blivit viktigare än trovärdigheten i budskapen.
Trots allt är min grundinställning dock att Almedalsveckan är mer av godo än av ondo, länk, länk Vad som däremot är viktigare att tänka på, är att vi har tre val att göra i september: Kommun, Landsting och Riksdag.
För mig är kommunalvalet det mest betydelsefulla. Det är valet som gäller vår närdemokrati och inom den ramen anser jag att väljaren i högre grad skall se till person och inte till parti.
Det personliga ansvaret och befogenheterna inom politiken måste i högre grad åskådliggöras och utvärderas i annat fall är risken för "nån annanismen" överväldigad

Vi på Värmdö har alla möjligheter att här bli en förebild för hela riket.
Ha nu en skön sommar och tänk, men framför allt koppla av
Jan Dolk
PS
Som jag sa till en vän: Koppla nu bara av sluta och tänk, ha nu en skön semester. Svaret: Lätt för Dig att säga som tankebefriad politiker i Värmdö. Den kommentaren lärde mig något.
Vi är fortfarande bästa vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar