onsdag 17 mars 2010

En kioskhandlares liv


Min vän Kioskhandlaren:
För några år sedan kom jag i kontakt med en kioskhandlare, han berättade följande för mig:
Det var sent en fredagskväll just innan han skulle stänga sin kiosk, han var mycket stolt över sin lilla rörelse som han hade lyckats bygga upp här i Sverige under en relativt kort tid. Precis när han skulle dra ner plåtjalusierna för fönstren dök det upp några ungdomar som gärna önskade komma åt dagens kassa. Egentligen var det nog ingen önskan, dom ville nog bara ha det så.
Det bar sig inte bättre än att min vän kioskhandlaren blev slagen till gatan, kassan blev han av med och mycket av innehållet i kiosken.
Det var inte bara kiosken och kioskägaren som blev illa åtgångna den kvällen. Han hade även en hustru och två barn där hemma.
Hur tror vi att dom tog den här händelsen? Hustrun brukade dessutom bidra med familjens försörjning genom att arbeta i kiosken på förmiddagarna så att hennes man fick tillfälle till vila.
Nåja mannen hamnade på sjukhus, kiosken gick inte att med omedelbar verkan att bygga upp igen. Familjen blev arbetslös räkningarna började hopa sig, snart stod även kronofogden utanför dörren, den personliga konkursen var nära, men det bar sig inte bättre än att familjen fick lämna sitt hem och skulderna kom att vara på livstid. Mannen hamnade i rullstol, kanske var han inte tillräckligt försäkrad, jag vet inte. Men en sak vet jag; Polisen fick tag i ungdomarna, dom hade varit fyra stycken mot en man på fyrtionio år. Två av männen fick öppen vård med en tid av två år och de två äldre fick åtta respektive arton månaders fängelse.
I dag är dom ute, säkert även dom med förstörda liv.
Men min vän kioskhandlaren sitter fortfarande i sin rullstol, med hustrun som fortsatt personlig assistent, jo hon hade ju varit det tidigare i kiosken, men kanske hade hon då en annan känsla för sitt arbete.
Den tredje parten kronofogden, han fortsätter att jaga kioskhandlaren, som numer är funktionshindrad och naturligtvis lätt att jaga.

Frågan för mig blir; Kan detta vara möjligt ?
Jan Dolk
PS
Kiosken såldes till underpris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar