torsdag 11 mars 2010

Marknad eller marknad !

Det dummaste jag hört under år 2009,
var när en ledande politiker inom kommun sa att det måste vara produktionen som bestämmer vad marknaden skall ha, sagt i anslutning till Produktionsstyrelsens bildande.
Det ni!
Själv har jag ägnat en hel del av mitt liv i de tidigare Öststaterna, med att angripa den här typen av problematik.
Produktionsansvarig i det företag jag tjänstgjorde, tyckte att han själv skulle avgöra vad han ville producera.
Lagren växte till milliardtals kronor och han tyckte han var duktig, tills han träffade undertecknad som frågade: "Är det inte bättre att tillverka varor och tjänster som går att sälja."
Jag blev förvånad av svaret som följde: "Nä det är lättare att göra det här då kan vi producera mer och då tjänar jag mer."
Lagret fick till stora delar skrotas, företaget säljas pruduktionschefen med sin makt fick sparken.
Idag saknar jag Produktionsstyrelsens Göran Jansson och hans känsla för markanadsekonomi, dock när jag hörde det dummaste jag hört under det gångna året så saknade jag å andra sidan även Jonas Nilsson.

Det Du Lars-Erik Alversjö
Ha det så bra

Jan Dolk

PS
Sagt av en Socialdemokrat: Regeringskansliet är en sorts förhandlingsorganisation där man kan säga att vinst är bra, men någon annans förlust är inte heller att förakta. Visst kan man säga fel men ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar