onsdag 17 mars 2010

Misstänkliggjord inom ramen för demokratin.


Drevet, troligtvis en mardröm för dom som drabbas.
Jag läste i NVP om min vän Kenta här om dagen, han är misstänkt för brott så nu går drevet, det vilda och inte alltid så sakliga drevet under många människors förtjusta tillrop. Kenta är med i Moderaterna som även jag en gång var. Till skillnad mot mig har Kenta valt att bli kvar hos Moderaterna, även när han blir misstänkliggjord inom det egna partiet. Kenta har varit med och jobbat för Moderaterna i Värmdö så länge jag kan minnas troligtvis mellan femton till tjugo år, men nu får han inte vara med längre, åtminstone inte på Moderaternas lista i Kommunvalet. Hur skall jag annars tolka min vän, när han säger att Moderaterna inte vill att han skall ställa upp på deras valsedel i kommande val. ty det skulle ju finnas en möjlighet att han blir fälld och det skulle då åter bli lite turbulens över varumärket Moderaterna på Värmdö.
Men tillåt mig då ta ett par exempel:
För en tid sedan nåddes vi av stora rubriker om import av narkotikaklassade preparat i Årsta partihandelsområde. Jag tror det rörde sig om en omfattning av 37 millioner kronor av Amfetamin som kom in via blomsterhandeln vid nämnda partihandelsområde. En avdelning som vår tidigare KSO Jonas Nilsson sägs vara VD och ytters ansvarig för. OBS! jag känner Jonas, jag skulle aldrig i livet misstänkliggöra honom för den handeln, men däremot ställer jag frågan. Vad gjorde han för att förhindra dessa missgförhållanden?
Ett annat fall är när Erik Pettersson, byggnadsnämndens ordförande hjälpte en pizzabussinnehavare på Möja med överklagandet av ett utblivet sprittillstånd på Möja.
Överklagandet godkändes av länsrätten. Vem satt där som nämndeman? Jo Erik Pettersson. Det visade sig senare att sökande var släkt med Erik Pettersson, på långt håll visserligen men ändå släkt och dessutom verksam på Möja.
Polisen drog sedemera in polistillståndet på grund av misskötsel av pizzabussinnehavaren.

Jag vill bara med några få exempel belysa de arter och avarter som vi människor tar till oss, men trots allt så är vi en del av en population och med det har vi även en rättighet att delta i den demokratiska processen.
Min vän Kenta skall enligt egen utsago bli fråntagen den rätten, genom en "internrättegång" hos M.
Dessa "interna rättegångar" och dess val utgör allt för ofta grunden till den svenska demokratin, kanske på gott och ont.
Mitt eget ställningtagande i frågan blir att vi i framtiden bör få ett personvalssytem med ett mer individuellt ansvar inför våra väljare.
Kenta är inte dömd, han menar själv att han inte gjort något fel, möjligtvis slarvat. Än är det inte klart, men det kan leda till en fällande dom? Jag menar från samhällets sida. Inom Moderaterna är ju dommen klar, möjligtvis även inom andra partier.
Jag är inte alltid överens med Kenta, han har ofta kritiserat oss politiker för klåfingrighet, vilket möjligtvis underblåst ett politikerförakt, ett förakt som inte har några blockgränser.
Här håller jag inte med Kenta! Jag och alla andra politiker försöker nog göra så gott vi kan. Inte minst Kenta själv är en dynamisk del i denna process och i mina ögon har han all rätt att även i fortsättningen få "förgylla" kommunalfullmäktiges tillställningar.
Till mina Moderata vänner vill jag fråga; Vart är ni på väg?
Exemplen är många men ovanstående utsagor kunde ju vid polisanmälan lett fram till både förundersökningar och åtal, trots detta skulle det ha varit en självklarhet för mig att både Jonas och Erik skall delta i den demokratiska processen.
Jag är djupt medveten om att mitt tyckande är av ringa betydelse.
Det är trots allt när vi går till val som vi har avgörandet i våra egna händer.

Ta hand om varandra

Jan Dolk

PS
"Rör inte min kompis ! (oavsett åsikt, läggning eller hudfärg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar