måndag 22 mars 2010

Skurubron.


Vardag igen,
konstigt att man inte kan sluta engagera sig.
I morse gick jag in på nätet för att läsa ortspressen. Naturligtvis har debatten om Skurubron blossat upp igen och jag kunde då avläsa att 77% är emot broavgift och 23% för.
Självklart kommer debatten att tillta ju närmre valet vi kommer.
Langby och hans kompisar i Nacka försöker få oss att tro att bron kostar 4 kronor.
Det är inte sant! Den kostar Värmdös befolkning med 4 kronor per gång cirka 30 millioner kronor om året.
För oss Värmdöbor som arbetar inne i stan och behöver ta bilen till jobbet utgör vi en 100 procentig andel av Värmdös "bilåkande" befolkning, medan Nacka är delat i två delar och möjligtvis kan det då vara så att av Nackas bilåkare, behöver "endast" 50 procent vara med om att betala broavgiften.
Jag tog ovanstående enbart som ett exempel frågan är mer komplex än så.
Vi har ett vägverk som bör inse att Stockholm med Mälardalsområdet måste få vara en prioriterad region ur infrastruktursynpunkt oavsett om det är spårburen eller hjulburen trafik det handlar om.
30 millioner kronor för Värmdöborna innebär en skattehöjning så det räcker, skall Erik Langby brandbeskatta Värmdö med denna tull, skall pengarna returneras per omgående till behövande på Värmdö som skola, vård och omsorg.
Bron kostar inte 4 kronor, den kostar bra mycket mer.

Jan Dolk skrev

PS. Jag ogillar inte Värmdöborna för deras vulgära antipati gentemot Nacka, utan för deras oförskämda och ogrundade överlägsenhet. Vem sa det?

2 kommentarer:

  1. ? Vilken debatt är det? Läser du i NVP? Kan du länka för jag hittar inte den informationen som du hänvisar till.

    SvaraRadera
  2. Hej Fredrik, jag länkade in på NV,p den 9 mars och det var det första jag såg för dagen.
    Efter det har jag även diskuterat broavgiften med en hel del medborgare på Värmdö. I stort sett menar jag att utfallet hos medborgarna som jag talat med är ungefär detsamma aom visas på NV,ps sida m a o 77%mot 23% för. Debatten har pågått sedan Erik Langby presenterade förslaget för ett antal år sedan och den tilltog minst sagt när vår tidigare KSO gick ut och lovade att så skulle det bli alltså avgifter.
    Trots allt kanske det är bättre att förankra besluten i demokratisk ordning först.
    Fredrik jag lovar att jag skall lära mig länka till den eller dom artiklar jag hänvisar till.
    Fortsätt le och ha en bra dag

    Vännen
    Jan Dolk

    SvaraRadera