fredag 26 mars 2010

Vi och vårt museum.


Porslinet lever i Gustavsberg!
Jag är intresserad av kultur, Kulturen lever alltid!
Det är nästan så att ju äldre Kulturen blir, dess mer levande är den.
På Värmdö, ja mitt i vårt hjärta, i självaste Gustavsberg har vi som sig bör ett mycket fint porslinsmuseum. Vårt museum är så fantastiskt att det har fått en egen skylt efter den stora motorvägen, det tycker jag är bra, för då vet man hur man skall hitta dit.
Museumet har kommit till, framför allt för att Gustavsberg är berömt för sitt porslin, men som med de flesta muséer så måste man gå till medborgarna för att få pengar.
Jag tycker det är bra att ha ett museum även om jag får betala lite mer i skatt och porslinet är ju vår stolthet här ute på Värmdö.
Men det är bara en sak; Vi, ja jag menar vi som är politiker i Värmdö är aldrig överens om hur mycket vår klenod får kosta. Porslinsmuséets nuvarande ordförande PN han tyckte inför 2006 års val att muséet inte fick kosta det, det kostade.
PN han är ordförande i Värmdöbostäder också. Ja just det han som efter valsegern sa: "Nu väntar vi till nästa valår innan vi lovar bygga några nya hyresbostäder." sagt och gjort.
Åter till vårt kära museum som då 2006 inte fick kosta vad det gjorde, utan skulle läggas ner, men då röt medborgarna till "Rör inte vårt museum!"

Jag skall med intresse ta del av porslinsmuséets årsredovisning i år.
Tänk om muséet kostar mer idag? Vilken katastrof för PN! Han som skulle se till att allt skulle bli så bra med vårt kära museum.
Beträffande muséet är det inte samma sak som med hyresbostäderna, här har han i alla fall gjort något, han har satt upp en skylt efter stora vägen och det är ju bra.
Fortsättning följer, men till dess ta hand om varandra !
Jan Dolk
PS
En politiker är en akrobat som håller balansen genom att göra motsatsen till vad han säger. Sa någon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar