torsdag 25 mars 2010

Människan i vardagen "Ord på vägen"


Hemlös och varför?
Jag går ofta på stan och oftast på Söder, inte sällan tittar jag in i Katarina kyrka, dricker gärna en kopp kaffe i församlingens café och ger mig själv tid till lite eftertanke.
Vid Götgatsbacken, där vid hörnet av St. Paulsgatan står det ofta en man och säljer tidningen "Situation Stockholm".
Det är en tidning, kanske Stockholms bästa, när det gäller att belysa de sämst ställdas tillvaro i vår stad. Tidningen kostar 40 kronor. Jag tycker det är för billigt för en tidning med ett innehåll som delger mig ett "behövligt" kunnande. För mig är "Situation Stockholm" som en lärobok, varje gång jag läser den.
Du "rike" människa har Du råd att kasta ut människor på gatan utan att bry Dig?
Vad kostar inte det?
Jag kom hem från en resa med Vikinglines Cinderella igår. Båten la till vid kaj klockan halvfyra på eftermiddagen. Jag hade bråttom, skulle vara på ett för mig viktigt möte klockan sex, hade två timmar på mig till mötet. En mycket god vän till mig var med på båten. Vi tappade bort varandra i vimlet och jag sprang bara vidare. Jag reser ofta med den här båten. Det gör inte han. Min vän kom vilse bland alla människor och jag sprang bara vidare. Nåja jag hann till mitt möte och min vän kom hem i ordning, dock något försenat.
Den här lilla episoden ger mig dåligt samvete, jag lämnade en vän och klasskamrat i sticket för att själv rusa vidare till ett möte.
Idag gillar jag inte mig själv !

Tänk att vi alla, vi som har det lite bättre, varje dag lämnar nästan 20 000 människor i sticket.
Ett problem som går att lösa !? Men inte utan vår gemensammas insats.

Jag vill tacka en artist och numer mycket god vän till mig Nicklas Amran, ni vet den där "killen" i pianobaren på Cinderella, just han, han som sjunger så bra.
Det är bara det att Nicklas även arbeter inom Svenska kyrkan och med fokus på de hemlösa, jag hade förmånen att få tala med Nicklas efter det att han lämnat pianobaren.
Det blev en upplevelse, jag kom till insikt om hur bra vi "rika" har det.
Men trots detta samtal hände det som inte får en hända; Jag lämnade en mycket god vän i sticket.
Det finns inga ursäkter i världen.

Tack Nicklas och Hangry för att ni finns

Jan Dolk

PS
Se Dig om ! Försök att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar