tisdag 30 mars 2010

Skola utbildning


Det börjar kännas jobbigt!
Eller var det bättre förr?
"elever och lärare i centrum"
Återigen hör jag genom media att vår kommun inte lever upp till utbildningsmålen.
Vad kan det bero på?
Faktum är att jag träffat de flesta rektorer inom vår kommun, jag har svårt att tänka mig att problemen i våra skolor vilar på våra rektorer och lärare, snarare tvärtom.
Om jag nu efter ett antal år i olika nämnder och skolstyrelser vågar göra en bedömning, så vill jag lägga ansvaret på det politiska ledarskapet.
Det "tjafsas" ständigt om skolornas ekonomi och eventuella bidrag; är det inte fyrtio millioner så är det tjugoåtta mille som skall gå till våra skolor, enligt uppgifter under den gågna mandatperioden. Inga pengar har hitintills anlänt !
Vissa skolor har under åren av olika skäl lagt på sig skulder som nu diskuteras mer än någonsin.
När skall vi, både allians och opposition ta vårt ansvar och börja diskutera det skolan är till för?
Dess verksamhet !!
Jag häpnar när jag som politiker hör att vi skyller på enstaka rektorer och lärare. Hur ofta har jag inte hört att den ena eller andra rektorn inte är samarbetsvillig på grund av att han eller hon ideologiskt inte "gillar" kommunens ledning.
Struntprat! Tänk efter och sätt utbildningen i centrum!
För någon månad sedan hade vi en gemensam utbildningsdag, deltagarna kom från både höger och vänster, omdömmet blev positivt, låt oss nu framgent arbeta i denna anda.
Se till att tillföra skolorna de pengar de behöver för att bli skuldfria och använd sedan den bas som blir resultat av skolornas skuldsanering för en framtida budgetprocess och kvalitetssäkring av våra skolor.
Klockan är sent slagen, med lite vilja kan vi vrida den till rätta.
Jan Dolk
PS.
smart kommentar:Vi kommer inte att hålla i pengarna för att spara in på den här skolan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar